Antisemitismusprävention in der Grundschule - durch religiöse Bildung - Erinnerungskultur als friedenspädagogischer Weg
Verlag | V&R unipress |
Auflage | 2020 |
Seiten | 361 |
Format | 15,7 x 2,0 x 23,3 cm |
Gewicht | 556 g |
Reihe | Werte-Bildung interdisziplinär 4 |
ISBN-10 | 3847101560 |
ISBN-13 | 9783847101567 |
Bestell-Nr | 84710156A |
Für den deutschen Kontext ist es bislang weitgehend unerforscht, ob und wie sich antisemitische Einstellungen bei Kindern bilden. Bereits bei den Sechs- bis Zwölf-Jährigen bilden sich spätere jugendliche Erscheinungsformen von antisemitischen Einstellungen.
Frühe und kindgemäße Antisemitismus-Prävention in der Grundschule
Klappentext:
Für den deutschen Kontext ist bislang weitgehend unerforscht, wie sich antisemitische Einstellungen bei Kindern bilden. Aber bereits bei den Sechs- bis Zwölfjährigen prägen sich spätere jugendliche Erscheinungsformen von antisemitischen Einstellungen. Hierbei kommt der religiösen Bildung im Grundschulkontext eine besondere Bedeutung zu, denn das Thema 'Judentum' ist für die höheren Grundschulklassen fest in den Lehrplänen verankert und dies führt für viele Schüler_innen zu einer Erstbegegnung mit jüdischer Geschichte, Theologie, Tradition und Kultur - eventuell auch zu einer ersten dialogischen Begegnung mit Menschen jüdischen Glaubens oder dem Besuch einer Synagoge. Dieser Band ist ein evidenter Schritt zu einer friedenspädagogisch motivierten Reform für den Religionsunterricht in der Grundschule: Stärker als bisher gesehen und umgesetzt, steht der Unterricht vor der gesamtgesellschaftlich bedeutsamen Herausforderung antisemitische Präventionsarbeit zu leisten! Even though it is still largely unexplored in the German context whether and how anti-semitic attitudes develop in children, it must be assumed that the roots for later forms of these prejudices in schoolyards and in classrooms are already growing among the six-to-twelve-year-olds. In this context, religious education is of particular importance in the context of primary schools, because the topic of Jewism is firmly anchored in the curricula for the higher elementary school classes and this may lead for many students to a first encounter with Jewish history, theology, tradition and culture - possibly also to a first dialogical encounter with people of Jewish faith or a visit to a synagogue. In this respect, this volume is a step towards a peace education-motivated reform for religious education in primary school: religious education is facing the challenge of doing anti-Semitic prevention work that is of major importance for society as a whole, and is stronger than previously seen and implemented!
Klappentext:
Learning about the Jewish religion is ususally a theme in primary schools in Germany. But very often it remains removed from the everyday life raising that these contents will easily be forgotten. One question becomes evident rather soon: can you especially in Germany speak about the Jewish faith and life without broaching the issue of Holocaust? Is it educationally sound to prevent children from hearing about the horrors perpetrated against Jewish people during the time of national socialism? Or should we openly deal with such subjects, as research projects of antisemitism show us, as an urgent necessity to start teaching historical content at an early age as a method of promoting prevention? What is the correct age at which background stories of history and actual reality can be understood? This publication reports on theoretical discourse concerning the education after the Shoah, will present empirical research about the coherence of the knowledge and the comprehension of ten y ears old children and will show some didactic ways and methods for the practical teaching including the experiences of speaking with survivors of the Holocaust like Erna de Vries.